Grau en Disseny

/

2022/2023

Creació i Autoria Digital I

Professor/a:Roger Vicente

Sinopsi

Avui dia la comunicació està a les pantalles i aquest és el nostre nou paradigma de la comunicació en els actuals contextos digitals. Per això, els estudiants abordaran el procés creatiu des de diferents rols com ara la direcció d’art, la direcció creativa i el llenguatge audiovisual.

Objectius de l'assignatura

L’assignatura ofereix l’aprenentatge teòric i pràctic sobre fonaments de disseny gràfic i la visualització de la informació posant l’accent a la seva aplicació en pantalla i l’entorn audiovisual.

1. Aplica en el desenvolupament dels diferents projectes els coneixements específics del llenguatge gràfic que anirà adquirint durant el semestre.

2. És capaç de fer recerca informativa, documental i de recursos que s’escaigui a l’objectiu final de cada projecte.

3. És capaç d’identificar els recursos expressius i comunicatius de llenguatge gràfic.

4. És capaç d’integrar el disseny gràfic en el vídeo per tal que esdevingui una unitat formal i comunicativa.

5. És capaç de distingir els components tipogràfics i arquitectònics del llenguatge audiovisual.

6. És capaç d’usar amb fluïdesa el lèxic de l’especialitat.

7. És capaç d’entendre la composició gràfica com a vehicle d’identitat i comunicació, on el text i/o la imatge fonamenten l’efectivitat del missatge.

8. És capaç de seleccionar els mitjans d’expressió i de representació més adequats per a cada resposta, i utilitzar els procediments i tècniques bàsics amb un nivell suficient de destresa.

9. És capaç d’interpretar el disseny com una eina que millori la qualitat de vida de les persones i en reforci la capacitat de comunicació.

Relació de continguts

1. Disseny gràfic anàlogic

Disseny de Patterns a partir del disseny modular físic (aspectes compositius, formals, retícula, mòduls, subdivisions i color).

2. Disseny book of matches

Concepte, relacions formals, composició, jerarquies i ritme.

3. Tipografia (36daysoftype)

· Història i evolució de la tipografía

· Tipografia digital

· L’estructura de la lletra

· Classificació

· La paraula

· El text i hipertext

· Llegibilitat per pantalla

4. Percepció visual / animated covers

Dissenyar una col·lecció de 6 cartells, basats en les lleis de la percepció visual (sinestèsia, Teoria de la Gestalt, figures compostes, …).

5. Disseny Promocional 

Desenvolupament i promoció, a través del disseny del llançament d’un disc d’un músic o grup de música.

Activitats d'Avaluació

Observació de la participació, Seguiment del treball realitzat, Realització de treballs o projectes, Presentació de projectes

Criteris específics

Avaluació continuada.

La nota final es calcula sumant els percentatges:

Exercici 01: 5%

Exercici 02: 15%

Exercici 03: 25%

Exercici 04: 25%

Exercici 05: 30%

També es valorarà l’actitud per l’arrodoniment de la nota final (observació a la participació a classe, col·laboració amb els companys i companyes, generositat en l’intercanvi d’idees, observació i seguiment del treball autònom, revisió de lliuraments, seguiment i correcció del treball dirigit, observació a la participació en activitats complementàries).

En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament les activitats i les ponderacions de l’avaluació no s’alteraran. En cas  que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.

Metodologies docents

Sessions de treball autònom individual

Altres metodologies docents

Activitats formatives

Classes magistrals.

Visualització de vídeos i conferències.

Tutorització individual i grupals d’exercicis.

Exposicions orals i defensa de projectes.

Confecció de portafolis.

Correcció/revisió d’exercicis i seguiment.

Realització d’activitats o exercicis d’aplicació.

El cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context.  En la mateixa línia, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques. Afegir-hi com es “resoldrà” experimentalitat  

Bibliografia

ALBERS, Josef, 1999. La interacción del color. Madrid: Ed. Alianza.

BLACKWELL, Lewis, 2004. Tipografía del siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili.

CAIRO, Alberto, 2011. El arte funcional. Infografía y visualización de la información. Alamut ediciones.

COSTA, Joan, 2007. Diseñar para los ojos. Barcelona: Costa punto com editor.

DüRSTELER, Juan Carlos, 2001. Visualización de la Información. Gestión 2000.

FRANCHI, Francesco, 2013. Designing News. Die Gestalten Verlag.

JARDÍ, Enric, 2007. Veintidós consejos sobre tipografía. Barcelona: Actar.

KANE, John, 2005. Manual de tipografía. Barcelona: Gustavo Gili.

KLANTEN, R. , EHMANN, S., Schulze F., 2011. Visual Storytelling. Gestalten.

MAEDA, John, 2008. Las leyes de la simplicidad. Barcelona: Editorial Gedisa.

MANOVICH, Lev, 2001. The Language of new media. Barcelona: Editorial

McCANDLESS, David, 2009. Information is beautiful. London: Ed. Collins.

MUNARI, Bruno, 1990. Diseño y comunicación visual. 10a edició. Barcelona: Gustavo Gili.

ROM, Josep, 2002. Els fonaments del disseny gràfic. Barcelona: Trípodos.

SAMARA, Timothy, 2008. Los elementos del diseño. Manual de estilo para diseñadores gráficos. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

SOLANA, Gemma y Boneu, Antonio, 2007.Uncredited, Diseño gráfico y títulos de crédito. Barcelona: Indexbook

TUFTE, Edward, 1997. Visual Explanations. Graphic Press.

WARE, Colin, 1999. Information Visualization. Perception for design. Morgan Kaufmann series in interactive technologies.

WONG, Wucius, 1995. Fundamentos del diseño. 1a edició. Barcelona: Gustavo Gili.

Captura de pantalla 2022-09-30 a las 13.33.42
Titulació:Grau en Disseny
Curs:3er
Semestre:
Crèdits ECTS:6
Codi Assignatura:GDVA13
Tipus:Optativa
Matèria:Creació i Autoria Digital
Dept. de coordinació:Itinerari d’Audiovisual
Recomanacions
Assignatures prèvies recomanades:
Assignatures posteriors recomanades:
Darrera actualització: oct. 2, 2022

Competències:

Competencies generals
CG1 . Exercir la professió des de la pràctica creativa i el compromís ètic per desenvolupar propostes professionals de qualitat que aportin innovació i contribueixin al benestar i a la transformació social.

Competències bàsiques
CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea destudi que parteix de la base de leducació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l’avantguarda del camp d’estudi.
, CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d’una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l’elaboració i la defensa d’arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d’estudi.
Competències transversals
CT4. Mostrar habilitats per a l’exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa ja sigui en entorns presencials com virtuals, mitjançant l’ús informàtic i informacional de les TIC.
, CT6. Emprar diferents formes de comunicació tant orals com escrites o audiovisuals, tant en llengua pròpia com estrangera, amb correcció en l’ús, la forma i el contingut.
Competències específiques
CE6. Actuar en el marc de les normatives i disposicions legals sobre la propietat intel·lectual entenent el funcionament econòmic i empresarial del camp del disseny, la cultura, la indústria i la tecnologia.
, CE7. Considerar les propietats i el comportament dels materials propis dels diferents àmbits dels disseny, per tal de poder-los emprar a nivell professional en les produccions pròpies amb sensibilitat estètica i responsabilitat social i mediambiental.
, CE8. Dominar l’ús dels codis de comunicació estètics i simbòlics, així com el llenguatge específic del disseny, per tal d’adequar la intenció comunicativa del projecte proposat a la percepció real de l’usuari.
, CE9. Resoldre projectes de disseny que aportin solucions alternatives i proposin millores, atenent a condicionants de funcionalitat i viabilitat, que permetin respondre amb antelació a problemàtiques o situacions de canvi, amb una producció formal de nivell professional.

Resultats d'aprenentatge:

Entén i fa servir amb criteri els llenguatges de disseny gràfic (estructura, color i tipografia) en diferents suports de disseny audiovisual.

Realitza visualitzacions d’informació en les seves variants de manera analítica oferint solucions creatives.

Mostra haver adquirit coneixements avançats i comprensió dels aspectes teòrics i pràctics amb profunditat.

Investiga per descobrir I fer servir l’ eina mes adient per a solucionar cada encàrrec.

Es desenvolupa correctament en l’ús general de les TIC i en especial en els entorns tecnològics propis de l’àmbit professional.